Nadcházející akce

22. 5.
19:30
barokní refektář (vstup Jalovcová 2)
Simone Weil | Žena, která se nehodila nikam
barokní refektář (vstup Jalovcová 2)
Byla mystička, filozofka i sociální reformátorka. Velmi civilně a současně formulovala hluboké postřehy o člověku ve světě a jeho vztahu k Bohu. U přijímacích zkoušek na pařížskou École normale supérieure se umístila první před Simone de Beauvoir. Pracovala v továrnách, aby pochopila podmínky dělníků. Během druhé světové války se připojila k francouzskému odboji a zemřela v Anglii na tuberkulózu, zhoršenou dobrovolným hladověním na protest proti okupaci Francie. Co ještě nevíme o Simone Weil?
Hosté: Marina Barabas, Daniel Pastirčák, Alena Roreitnerová
Moderuje: Petr Fischer
zobrazit podrobnosti
28. 5.
19:30
barokní refektář (vstup Jalovcová 2)
barokní refektář (vstup Jalovcová 2)
Kniha německého teologa a kněze Jana Loffelda Když Bůh nikomu nechybí vyvolala v českém prostředí neobyčejný zájem ihned po svém vydání. Kritická analýza stavu náboženství na Západě s podtitulem „Úvahy o náboženské lhostejnosti“ klade otázky, na které by mělo nejen křesťanství intenzivně hledat odpovědi. Stala se naše společnost opravdu nábožensky amuzikální? Míjí se nabídka křesťanství s potřebami dnešních lidí? A hlavně, je legitimní očekávat náboženskou víru skutečně od každého člověka? Mají tyto nové perspektivy ovlivňovat podobu křesťanství?
Hosté: Elva Frouz, Tomáš Halík, Tabita Landová
Moderuje: Martin Bedřich
zobrazit podrobnosti
5. 6.
19:30
barokní refektář (vstup Jalovcová 2)
Jeden svět, mnoho katolicismů?
barokní refektář (vstup Jalovcová 2)
Jaké otázky řeší katolíci v Kongu, Brazílii nebo Čině? Jsou stejné jako ty, které si klademe my? Jak funguje katolická církev jako politický aktér? Jaké perspektivy nabízí církve globálního Jihu? A jaké výzvy před církví stojí v budoucnosti? Rozhovor o aktuálním vývoji v katolické církvi s politologem Petrem Kratochvílem, autorem nedávno vydané knihy Geopolitika globálního katolicismu: politika náboženství v prostoru a čase.
Hosté: Petr Kratochvíl
Moderuje: Tomáš Sixta
zobrazit podrobnosti
11. 6.
19:30
foyer barokního refektáře (vstup Jilská 5)
Když jsi byl pod fíkovníkem | Adrien Candiard OP
foyer barokního refektáře (vstup Jilská 5)
Adrien Candiard OP, francouzský dominikán a islamolog, který v současnosti působí v egyptské Káhiře, na pozadí evangelního příběhu o povolání Natanaela, jehož Ježíš viděl pod fíkovníkem, rozvíjí úvahy o podstatě a plnosti křesťanského života. Jak přestat podávat výkony a nutit se k plnění povinností a místo toho nabídnout Bohu sebe sama jako prostor, v němž on sám může stále tvořit? Tajemný Natanaelův příběh se může stát inspirací jak pro přesvědčené křesťany, tak pro ty, kteří s touto cestou váhají; pro mladé lidi, kteří přemýšlejí o svém povolání, i pro zralé lidi, kteří ho nikdy nepřestali hledat.
Hosté: Filip Boháč OP
zobrazit podrobnosti
12. 6.
19:30
ambit dominikánského kláštera (vstup Jalovcová 2)
Závěr sezóny 2024/25 | Hudba, setkání, sdílení
ambit dominikánského kláštera (vstup Jalovcová 2)
Jedinečný koncert seskupení MAOMAH v prostorách ambitu kláštera sv. Jiljí završí letošní sezonu Dominikánské 8. Autorské skladby Kláry Pudlákové v podání čtveřice improvizujících hudebníků propojují klasiku, jazz a svobodu tvořivé imaginace. Chceme tímto způsobem poděkovat všem, kdo program v tomto roce spolu s námi utvářeli. Po koncertu zveme všechny návštěvníky, hosty i moderátory k neformálnímu setkání a sdílení. Přijďte s námi zakončit letošní sezónu a podílet se na budoucnosti D8!
Hosté: Jana Havláková, Milan Jakeš, Klára Pudláková, Anna Romanovská Fliegerová
zobrazit podrobnosti
od 7. 5.
do 14. 6.
Galerie Jilská 14
Galerie Jilská 14
V rychlém tempu naší doby se stal spěch zcela běžnou součástí každodenní reality. Mnohdy si už ani neuvědomujeme, v jak křečovité tenzi se téměř neustále nachází naše tělo i naše mysl. Považujeme za nutné být výkonní i na úkor svých potřeb. Je ono úporné úsilí bez občasného zpomalení a znovu načerpání sil skutečně efektivní? Žijeme ve vyhořelé společnosti, kde se lidé vnitřně vyčerpaní mechanicky přesouvají od úkolu k úkolu jako stroje, protože jiný způsob života si sotvakdo umí představit v praxi. Proč je pro nás tak těžké zpomalit? Dokážeme ještě vnímat zpomalení jinak než jako něco, co nás zdržuje?
zobrazit podrobnosti